Missie H2 breidt uit met Toyota en verlengt contract met TeamNL tot en met 2021

Marit Bouwmeester en Kiran Badloe ambassadeur Missie H2

28 mei 2020

Missie H2, het consortium dat zich inzet om Nederland te positioneren als Waterstofland en de duurzame mogelijkheden van waterstof onder de aandacht brengen, heeft de samenwerking met TeamNL met tenminste een jaar verlengd. Toyota maakt vandaag bekend zich als jongste en zevende lid aan te sluiten  bij Missie H2. Onder andere kampioenen Marit Bouwmeester en Kiran Badloe werden benoemd tot ambassadeur.  

Verlenging partnership NOC*NSF

De sponsorovereenkomst tussen Missie H2 en NOC*NSF op het domein TeamNL wordt met tenminste een jaar verlengd tot en met de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio in 2021. Dit is geen vanzelfsprekendheid in relatie tot de huidige economische situatie, maar de juiste stap in het ondersteunen van TeamNL en haar sporters in deze tijd. Zeker wanneer enkele sporters als ambassadeur het gezicht worden van de aankomende campagne. 

Arno van Gerven, directeur van het Watersportverbond: "Het is mooi nieuws dat de Missie H2 het partnership verlengt en dat de coalitie uitbreidt. Met Toyota verbindt nog een vooraanstaand bedrijf zich aan de gecombineerde missie van waterstof en sport. Het Watersportverbond is de eerste om dit toe te juichen. Wij zien veel toepassingsmogelijkheden in en rond onze sport en de bijbehorende voorzieningen. Sowieso vinden wij natuurlijk dat water de toekomst heeft en is schoon water een speerpunt. We zijn dus ook trots dat onze kampioenen Marit Bouwmeester en Kiran Badloe tot het selecte gezelschap van ambassadeurs toetreden.

De concrete waterstoftoepassingen tijdens de Japanse Spelen hebben een dusdanige relevantie dat de samenwerking helpt bij de energietransitie naar Nederland Waterstofland. Onder meer het Olympisch dorp en het vervoer in Tokio draaien op waterstof. Door dit uit te lichten en de voorbeelden uit eigen land te laten zien mikt het consortium op een hogere bekendheid en acceptatie onder het grotere Nederlands publiek.

Bouwmeester en Badloe ambassadeur

Binnen het partnership met NOC*NSF en TeamNL is gekozen om via een selectie van sportbonden en watersporters extra kracht bij te zetten aan de centrale campagne over de mogelijkheden van waterstof. Er wordt nauw samengewerkt met  het Watersportverbond, de KNZB en de KNRB. Dit zijn vanzelfsprekend bonden die de kracht van water als geen ander kennen en met iedere partij is Missie H2 voornemens passende waterstofactiviteiten te ontplooien om de boodschap van Nederland Waterstofland kracht bij te zetten.

Kiran Badloe, Wereldkampioen RS:X: “Ik ben super trots dat Missie H2 mij steunt op weg naar mijn doel in Tokio. Ik promoot water over de gehele wereld en kijk er dan ook naar uit Nederland kennis te laten maken met de spetterende energie van waterstof.”

Marit Bouwmeester, Olympisch Kampioen Laser Radiaal: ”Als Olympisch zeilkampioen ben ik mij heel bewust van de kracht van water. Water is de belangrijkste voorwaarde voor het leven op aarde. Het bepaalt hoe we ons voelen en gedragen. Samen met Missie H2 geloof ik in water(stof) als duurzame energiebron.”

Naast Bouwmeester en Badloe zijn ook kampioenen Liesette Bruinsma (paralympisch zwemmen), Ferry Weertman (zwemmen) en Ilse Paulis & Marieke Keijser (roeien).

Uitbreiding consortium Missie H2

Al jaren is het merk Toyota een van de voorlopers op het gebied van waterstofmobiliteit. Het voelt dan ook als een logische stap voor importeur Louwman & Parqui met hun merk Toyota aan te sluiten bij Missie H2. De aansluiting zorgt voor een nog stevigere samenwerking op het gebied van de waterstofketen in Nederland en het belang ervan in de energietransitie. Naast Gasunie, Shell Nederland, Stedin Groep, Remeha, Groningen Seaports en Port of Amsterdam is het de zevende grote partner die zich verenigt.

Over Missie H2

Een consortium van 7 bedrijven (Gasunie, Groningen Seaports, Toyota, Port of Amsterdam, Remeha, Shell Nederland en Stedin Groep) ziet in waterstof een belangrijke en duurzame energiedrager voor de (nabije) toekomst. Het doel van de missie is om de bekendheid met de duurzame mogelijkheden van waterstof onder het Nederlandse publiek te vergroten en een brede beweging op gang te brengen ten behoeve van de energietransitie.

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond