Annemieke Bes en Douwe Broekens naar EK in nieuwe olympische zeezeilklasse

Annemieke Bes en Douwe Broekens vertegenwoordigen Nederland op het EK Mixed Offshore. Deze race in de nieuwe beoogde olympische discipline voor Parijs 2024, gaat over één wedstrijd van drie tot vier dagen - non stop - op zee.

30 augustus 2020

Annemieke Bes en Douwe Broekens vertegenwoordigen Nederland op het EK Mixed Offshore dat volgende week 2 september van start gaat in Genua, Italië. Deze race in de nieuwe beoogde olympische discipline voor Parijs 2024, gaat over één wedstrijd van drie tot vier dagen - non stop - op zee. Het Nederlandse duo, dat de kosten voor deelname voor eigen rekening neemt, strijdt tijdens dit EK tegen acht andere teams met grote namen uit het zee- en olympisch zeilen zoals Iker Martinez (ESP) en Marie Riou (FRA).


Bes: “Als je wat wilt, moet je wat doen”

Bes heeft haar sporen ruimschoots verdiend met deelname aan drie Olympische Spelen en de Volvo Ocean Race. Bes naam drie keer deel aan de Olympische Spelen in 2004, 2008 en 2012 met als hoogtepunt de zilveren medaille op de spelen van Beijing 2008 in de Yngling klasse. Na de Olympische Spelen van London 2012 stapte de zeilster uit Paterswolde over naar het zeezeilen met als wapenfeit deelname aan de Volvo Ocean Race 2017-2018 op Scallywag. Met andere woorden Bes is een van de weinige topzeilers in Nederland die zowel in de olympische zeilwereld als in het zeezeilen succesvol is.  Douwe Broekens is ook geen onbekende van het Watersportverbond als voormalig laserzeiler, Wereldkampioen zeezeilen in de ORC-klasse en momenteel werkzaam als embedded scientist voor TeamNL Zeilen.
 
Vlak voor vertrek naar Genua zei Bes: “Het is een langgekoesterde droom van velen in de zeilwereld om de olympische- en de zeezeilwereld te verenigen. Dat is ook mijn droom. Dus Douwe en ik zijn van mening dat we deze eerste kans moeten pakken. Ik zeg altijd maar zo: ‘Als je iets wilt, moet je het doen’.”
 
“Door nu aan te haken gaan wij als land hele waardevolle lessen leren. We zijn misschien nog niet zo ver, maar we zijn wel op zoek naar veel antwoorden. Daar willen we wel wat leergeld voor betalen. Antwoorden op vragen zoals; hoe ga je om met maximaal presteren en rusten, welke slaapritmes zijn het beste, wat doen we met voeding, hoe gaan de juiste informatie krijgen over meteorologie en navigatie en last but not least hoe gaan we overall goed presteren.”


Wat is Mixed Offshore zeezeilen?

Offshore-mix is 4 dagen en 3 nachten op zee en het is de enige beoogde Olympische sport die dag en nacht doorgaat. Er wordt gezeild met mixed landenteams van twee mensen op boten die door de organisatie geleverd worden. De boot voor dit EK is een L30.


Brug tussen zeezeilen en olympische disciplines

De Nederlandse successen in de Ocean Race laten zien dat zeezeilen in het Nederlandse bloed zit. Het Watersportverbond wil met deze nieuwe discipline de lang gekoesterde brug slaan tussen het zeezeilen en het ook al zeer succesvolle olympische zeilen.
 
Sinds najaar 2019 is Ocean Race veteraan Gerd-Jan Poortman namens het Watersportverbond part-time bezig met een inventarisatie en een aanzet voor een succesvol sportief programma op weg naar Parijs 2024. De eerste stappen zijn gezet. Er is een actief platform waar (vooral jonge) ambitieuze zeezeilers bij elkaar komen om kennis en ervaringen uit te wisselen. Dat platform koppelt Poortman aan succesvolle en ervaren zeezeilers zoals Simeon Tienpont, Peter van Niekerk en Frans Hinfelaar. Ondertussen hebben zich een viertal serieuze teams aangemeld voor de offshore mix discipline.


De Nederlandse Teams in (willekeurige volgorde)

  • Erik van Vuren en Yvonne Beusker
  • Astrid Vin en Roelof Franssens
  • Ysbrand Endt en Christa ten Brinke
  • Annemieke Bes en Douwe Broekens

 
Poortman legt uit: “Zeilen is een complex spelletje en ook nog een materiaalsport. De sportieve uitdagingen en vraagstukken zijn groot, zo ook de financiële. De kosten voor het materiaal in het zeezeilen zijn het tienvoudige van de kosten van een open bootje. Voor een succesvol zeezeilprogramma moeten we een ecosysteem creëren waarin private en publieke partijen gaan samenwerken. Dit vraagt om slimme nieuwe partnerships tussen verenigingen, boot-eigenaren en commerciële partners. De gesprekken lopen, er is veel interesse. Maar we zijn er nog niet. We zitten nog steeds in een Corona-crisis en de bestaande budgetten voor Parijs 2024 gaan nu deels op aan de uitgestelde spelen van Tokio202One.”
 
Poortman is heel blij met dit initiatief van Bes en Broekens. Maar het Watersportverbond is ook heel positief over de activiteiten van de drie andere teams die op eigen kosten er alles aan doen om in deze discipline te groeien.
 
“Het is nog niet de ideale wereld maar we zijn heel dankbaar met hoe ondernemend alle betrokkenen zijn en kijken uit naar de ervaringen die worden opgedaan. Specifiek naar het verloop van EK volgende week. het is heel belangrijk dat we als land meedoen en ervaring opdoen. Die kennis is broodnodig om de juiste keuzes te maken in de toekomst.”


Op zoek naar nieuwe partnerships

Op zakelijk vlak werkt het Watersportverbond in dit project samen met Elvira Luykx. Luykx heeft verschillende wereldwijde partnerships en sponsorprogramma’s ontwikkeld, onder andere voor DSM. Zo zette Luykx  ook een sportinnovatie- en mediaprogramma op voor het Olympische partnership met NOC*NSF en was later verantwoordelijk voor het partnership van Royal Huisman en Team Brunel in de Volvo Ocean Race 2017-2018. 

Uitgelichte artikelen

De partners van TeamNL Zeilen